اخبارخارجی

استفان باجچتیک: ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو در خط میانی کلوپ می شود.

استفان باجچتیک: ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو در خط میانی کلوپ می شود.این ملی پوش 17 ساله اسپانیایی پیش از این در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است و به نظر می رسد آینده بزرگی در آنفیلد داشته باشد.

طولی نکشید که استفان باجچتیک اثر خود را در مرسی ساید گذاشت. زمانی که لیورپول در فوریه 2021 این بازیکن نوجوان را از سلتاویگو به خدمت گرفت، سر و صدای کمی وجود داشت، اما منابع قرمزها معتقدند که این قرارداد می تواند یکی از زیرکانه ترین معامله هایی باشد که این باشگاه در مدتی طولانی انجام داده است.

این بازیکن 17 ساله که به عنوان مدافع میانی یا هافبک نگهدارنده بازی می کند، قبلاً روی یورگن کلوپ تأثیر گذاشته است و در طول پیش فصل به اندازه کافی تحت تأثیر قرار گرفته است که اولین بازی خود در لیگ برتر را به عنوان بازیکن تعویضی مقابل بورنموث در ماه آگوست آغاز کرده است.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

از آن زمان، باجچتیک با حضور در مقابل آژاکس با 17 سال و 10 ماه و 22 روز، جوان ترین بازیکن تاریخ لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا شد.

او در حال حاضر با اسپانیا در سطح زیر 19 سال بازی می کند، و با توجه به اینکه خط هافبک لیورپول (مطمئنا!) در ماه ها و سال های آینده چیزی شبیه به انقلاب را تجربه خواهد کرد، انتظار می رود که باجچتیک نقش مهمی در بازی داشته باشد.

اما جدیدترین اعجوبه نوجوان قرمزها کیست؟ با اهل ورزش همراه باشید تا به مشخصات وی بپردازیم.

جایی که همه چیز شروع شد

استعداد فوتبال در خانواده استفان باجچتیک وجود دارد. پدرش، سردان، یک هافبک صربستانی حرفه ای بود که در طول 12 سال دوران حرفه ای خود برای تیم هایی مانند براگا، ستاره سرخ بلگراد و دالیان شید بازی کرده است.

باجچتیک پدر نیز سه فصل را با سلتا گذراند و در کنار مازینیو، پدر تیاگو آلکانتارا، هافبک لیورپول بازی کرد و استفان در اکتبر 2004 در ویگو به دنیا آمد.

سلتا او را در سن 9 سالگی به خدمت گرفت، زیرا او را در حال بازی برای یک باشگاه محلی دیده بود. الکس اوترو، هماهنگ‌کننده آکادمی سلتا، به یاد می‌آورد که تحت تأثیر قدرت و ورزش‌کاری‌اش قرار گرفته است و معتقد است که تجربیات پدرش برای پیشرفت باجچتیک، چه به‌عنوان بازیکن و چه به‌عنوان یک حرفه‌ای، کلیدی بوده است.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

اوترو می گوید: «پدر او نمونه بارز این است که چگونه والدین باید با فرزندان خود در هنگام ورزش رفتار کنند. او همیشه به مربیان خود و باشگاه احترام می‌گذارد، توصیه‌های کم اما خوب به استفان می‌دهد، اجازه می‌دهد باشگاه کار کند و هرگز با کسی حرف بدی نمی‌زند.بدون شک، من معتقدم یکی از عوامل موفقیت استفان، کار خوب پدرش است.

باجچتیک در سلتا به خوبی پیشرفت کرد، جایی که بین دفاع و هافبک جابه‌جا می‌شد و با پاس‌های خود، درک بازی و آنچه که مربیان به عنوان نگرش «کلاس اول» توصیف می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

اوترو که مربی او در تیم زیر 12 سال بود، می گوید: «او همیشه بازیکن سطح بالایی بود. و نکته بسیار مهم این است که او همیشه مورد علاقه هم تیمی هایش و کارمندان باشگاه بود.واضح بود که او تاثیرگذارترین بازیکن رده سنی خود بود.

شکست بزرگ

پس از جلب توجه در سلتا، و با تیم های جوانان اسپانیا، این امر اجتناب ناپذیر بود که تیمهای بزرگ اروپا در نهایت وی را به خدمت بگیرند.

آنها این کار را در زمستان 2020 انجام دادند، زمانی که باشگاه‌های لیگ برتر تمایل داشتند قبل از اجرایی شدن قوانین جدید برگزیت، که جذب استعدادهای جوان آینده‌دار در خارج از کشور را پیچیده‌تر می‌کرد،زودتر قرارداد را با ستاره های جوان ببندند.

منچستریونایتد و چلسی از جمله کسانی بودند که برای باجچتیک و خانواده اش به رقابت با هم پرداختند، در حالی که باشگاه های زیادی در لالیگا از جمله والنسیا، اتلتیکو مادرید و سویا نیز به این بازیکن علاقه داشتند.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

اما لیورپول در این نبرد پیروز شد. قرمزها مبلغ 250 هزار یورو (220 هزار پوند / 243 هزار دلار) برای جذب او پرداخت کردند و او در فوریه 2021 به مرسی ساید نقل مکان کرد.

اوترو سال گذشته به The Athletic گفت: “خانواده متقاعد شده بودند که لیورپول باشگاهی است که واقعاً به خوبی از بازیکنان جوان مراقبت می کند.” باشگاه های بزرگ دیگر در اسپانیا او را می خواستند اما آنها  لیورپول را برای سیستم آکادمی انتخاب کردند. ما امیدوار بودیم که او بتواند بازیکنی نخبه برای سلتا باشد، اما می دانیم که این پیشنهاد آمده است و سلتا نمی تواند در آن سطح باشد.”

باجچتیک در تیم زیر 16 سال لیورپول شروع کرد، اما در پایان فصل 2020-21 او در تیم زیر 18 سال مارک بریج-ویلکینسون به میدان رفت و عمدتاً به عنوان مدافع میانی بازی می کرد.

او در تابستان به liverpoolfc.com گفت: «ترک همه دوستانم، خانواده‌ام و مکانی که برای تمام عمرم زندگی می‌کردم سخت بود. اما من فوتبال اینجا را دوست دارم و این رویای من است.”

در فصل بعد، 2021-22 بود که زمزمه ها در مورد استعداد وی شروع شد. یکی از منابع آکادمی لیورپول گفت: “ما با یک جواهر امضا کردیم.” باجچتیک در آن نقطه به صورت هفتگی، چه در دفاع و چه در خط میانی، تاثیرگذار بود.

او در لیگ جوانان یوفا مقابل تیم هایی مانند اتلتیکو مادرید، آث میلان و پورتو ظاهر شد و تا نوامبر 2021، تنها چند هفته پس از تولد 17 سالگی اش، از او برای تمرین با تیم اصلی لیورپول دعوت شد.

آنجا بود که چشم کلوپ و کادرش را به خود جلب کرد. پپ لیندرز به یاد می آورد که تحت تأثیر متانت و آرامش این بازیکن جوان قرار گرفت.

لایندرز در کتاب خود به نام (شدت) می نویسد: «یورگن بلافاصله گفت که می تواند برای ما به شماره 6 برسد. “خیلی خوشحال بودم چون مدتی به دنبال شماره 6 با استعداد می گشتیم.

“امیدوارم او بتواند روزی این پست را پر کند، اما او غافلگیرکننده [آن] تعطیلات بین‌المللی بود. شما فقط هفت ثانیه فرصت دارید تا احساس مثبت یا منفی مردم نسبت به شما داشته باشید، اما به عنوان یک فوتبالیست احتمالاً 70 دقیقه طول می‌کشد. ، بنابراین قطعاً یک مورد “آفرین، استفان!”

چطور میگذره

باجچتیک همچنان برای زیر ۱۸ سال لیورپول تحت تاثیر قرار می‌داد و در حالی که به طور منظم با بزرگسالان تمرین می‌کرد، به سرعت به زیر ۲۱‌های بری لوتاس رسید.

آسیب دیدگی کمر پایان زودهنگام فصل 2021-2022 را به همراه داشت، اما کلوپ، لیندرز و شرکت آنقدر دیده بودند که می‌دانستند او را در تیم اصلی برای پیش‌فصل می‌خواهند. باجچتیک به بابی کلارک، لوک چمبرز و آیزاک مابایا در تور دو مسابقه ای خاور دور در ماه ژوئیه به بازیکنان تازه کار ملحق شد و در دو بازی مقابل منچستریونایتد و کریستال پالاس تاثیرگذار بود.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

او در بازگشت به اروپا در تیم بزرگسالان ماندگار شد و در مقابل لایپزیش و سالزبورگ بازی کرد و اولین حضور خود را در آنفیلد در شکست دوستانه مقابل استراسبورگ در آستانه شروع رقابت های لیگ برتر انجام داد.

با مصدومیت شدید، او در سه بازی اول لیورپول در لیگ برتر روی نیمکت بود و اولین بازی او در چهارمین بازی انجام شد. او در 20 دقیقه پایانی پیروزی 9-0 قرمزها مقابل بورنموث جایگزین جردن هندرسون شد و پس از آن با لبخندی فراتر از شکاف بین دو طرف در منطقه مختلط قدم زد.

اولین بازی او در لیگ قهرمانان اروپا پس از آن آغاز شد، یک بازی کوتاه دیرهنگام مقابل آژاکس در ماه سپتامبر، و باجچتیک در ماه‌های آینده چشمش به بازی‌های بعدی در تیم اصلی خواهد بود، به‌ویژه در شرایطی که گزینه‌های لیورپول خالی شده و بسیاری از بازیکنان ارشد کلوپ برای بدست آوردن فرم و اعتماد به نفس خود تلاش می‌کنند.

بزرگترین نقاط قوت

تشخیص نقاط قوت باجچتیک کار سختی نیست. خیلی ساده، او فقط یک فوتبالیست خوب است که اصول اولیه را به خوبی انجام می دهد، اما خونسردی و آگاهی دارد که بسیار فراتر از هم سالان اوست.

اوترو می گوید: «او حضور فوق العاده ای در زمین دارد. او خیلی راحت می چرخد ​​و توانایی بالایی برای جلو رفتن تحت فشار دارد.زمانی که او برای سلتا قرارداد امضا کرد، اولین چیزی که متوجه شدم گام برداشتن او بود.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

در کرکبی، جایی که تیم اصلی و آکادمی لیورپول در آن مستقر هستند، کارکنان تحت تأثیر توانایی هوایی باجچتیک قرار گرفته اند. او به اندازه کافی بلند است، کمی بیش از 183 سانتی متر، اما این زمان بندی  او در هوا است که خودنمایی می کند. همانطور که یکی از منابع آکادمی می گوید: “نشانه یک بازیکن خوب.”روی توپ، وقار و آرامش در بازی باجچتیک وجود دارد. او در مرکز قرار می‌گیرد و ریتم و سرعت را به ارمغان می‌آورد، اما می‌تواند با یک چرخش یا اولین پاس رو به جلو، پرس را بشکند. از نظر دفاعی، او از مدافعان میانی خود محافظت می کند، بازی را به خوبی می خواند، توپ های دوم را می گیرد و در صورت نیاز تکل می زند.

بریج ویلکینسون، مربی تیم زیر 18 سال لیورپول، می گوید: «ما در این پست با او کار زیادی کرده ایم. “همه چیز به ویژگی ها مربوط می شود. استفان فوتبالیست بسیار با استعدادی است. او پاسور خوبی برای توپ است و در پس گرفتن توپ بسیار خوب است.”

فضا برای بهبود

واضح است که هنوز جا برای پیشرفت وجود دارد، چیزی که خود باجچتیک از آن آگاه است.

بازی کردن به عنوان یک شماره 6 در سطح بالا، و حتی بیشتر از آن برای مربی سختگیرانه ای مانند کلوپ، نیاز به مقدار زیادی دارد. بازی برتر در موقعیت، دفاع از جلو و قدرت بدنی زیاد از ضروریات سیستم لیورپول هستند.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

باجچتیک تا 22 اکتبر 18 ساله نمی شود، بنابراین هنوز پیشرفت فیزیکی در راه است. او قبلاً پیشرفت‌های بزرگی در این زمینه داشته است، اما با قرار گرفتن منظم در معرض کلوپ و مربیانش، قوی‌تر، تیزتر و سریع‌تر خواهد شد.

از نظر ویژگی‌های او در بازی، این است که یاد بگیرد دائماً به مدت 90 دقیقه با بالاترین شدت بازی کند و تحت فشار تصمیمات خوبی بگیرد. این با تجربه به دست می آید، که او باید در ماه ها و سال های آینده از آن مقدار زیادی کسب کند.

 فابینیوی بعدی؟

آیا باجچتیک می تواند جانشین بلندمدت فابینیو در آنفیلد شود؟

سوال بزرگی است. فابینیو تمام افتخارات را در لیورپول به دست آورده است، وی یک ملی‌پوش برزیلی است و ثابت کرده است که یکی از برترین هافبک‌های دفاعی جهان است.

باجچتیک گفته است: به نظر من شیوه بازی او بهترین است و من همیشه سعی می کنم به او نگاه کنم و از او یاد بگیرم. بدیهی است که بازی کردن مثل او سخت است، اما من همیشه سعی می کنم به او نگاه کنم و از موقعیت، پرسینگ و همه چیزهایش یاد بگیرم.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

مطمئناً از نظر چارچوب و سبک روی توپ، شباهت هایی وجود دارد، در حالی که توانایی باجچتیک در کار کردن با توپ، و گذشته او به عنوان یک مدافع میانی، قابل مقایسه با فردی مانند دکلان رایس در وستهام است.

مانند رایس، باجچتیک به نظر می رسد که ابزارهایی دارد که می تواند طی کند و در زمانی که لحظه ای اقتضا می کند، جلو می رود. دامنه پاس های او خوب است و هوش و هوشیاری بازی دارد تا اطمینان حاصل کند که وظایف دفاعی اش نادیده گرفته نمی شود.

اگر او بتواند تاثیری مشابه داشته باشد، لیورپول بسیار خوشحال خواهد شد.

بعدش چی پیش میاد؟

هدف باجچتیک در کوتاه مدت روشن است. به انجام کاری که انجام می دهد ادامه دهد و از هر فرصتی که به دستش می آید نهایت استفاده را ببرد.

او در تابستان گفت: «راستش را بخواهید، من فقط می‌خواهم تناسب اندام داشته باشم و بتوانم بازی‌هایی انجام دهم – اگر در آکادمی یا تیم اصلی باشد. من فقط می خواهم فوتبال بازی کنم و تناسب اندام داشته باشم زیرا سال گذشته در پایان فصل مصدوم شدم.

این احتمال وجود دارد که او توجه خود را به بازی در پست هافبک معطوف کند. اینجاست که کلوپ و لیندرز پتانسیل او را می بینند و او به بازی کارابوئو کاپ مقابل دربی کانتی در ماه نوامبر به عنوان اولین شروع رقابتی احتمالی برای قرمزها نگاه خواهد کرد.

ستاره نوجوان لیورپول جانشین فابینیو

فراتر از آن، جالب است که ببینیم لیورپول چگونه او را مدیریت می کند. آیا آنها برای مثال، انتقال قرضی به چمپیون شیب را در نظر می گیرند، مثل هاروی الیوت؟

تایلر مورتون، که فصل گذشته برای تیم اصلی بازی کرد، عملکرد خوبی در بلکبرن روورز در چمپیونشیپ دارد، اما کلوپ ممکن است احساس کند باجچتیک، که در مسیر پیشرفت خود قرار دارد، از تمرین روزانه در کنار ستارگان تثبیت شده قرمزها سود بیشتری خواهد برد. اساس این سیاست برای ترنت الکساندر-آرنولد و کرتیس جونز کارساز بود، و غریزه در این لحظه این است که باجچتیک از جنس مشابهی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا