اخبارخارجی

این داستان عاشقانه تمام شده

یک بازگشت پرحاشیه: چرا مسی نباید به بارسا برگردد؟

چرا مسی نباید به بارسا برگردد؟-بازگشت لیونل مسی به بارسا به آن سادگی‌ها که تصور می‌شود، نیست؛ این بازگشت شاید نه به سود خودش باشد و نه بارسلونا.

آینده لیونل مسی، بزرگترین و بهترین بازیکن تاریخ بارسلونا چه خواهد شد؟ او به بارسا بر می گردد یا در پی اس جی خواهد ماند؟ چند روز پیش بود که ورونیکا بروناتی، خبرنگار آرژانتینی نزدیک به لیونل مسی، ادعا کرد این بازیکن اول جولای در بارسلونا خواهد بود و به باشگاه محبوبش بر می گردد ولی این بازگشت را باید دقیق‌تر آنالیز کرد. اینکه اصلا برگشتن مسی و پوشیدن دوباره پیراهن بارسلونا برای او و باشگاه کاتالان اتفاقی مثبت خواهد بود؟

بارسلونا پس از یک فصل سخت، این روزها در تلاش است تا جایگاه از دست رفته اش در لالیگا و لیگ قهرمانان را به دست بیاورد. بارسا حالا یک فوق ستاره جدید به نام روبرت لواندوفسکی دارد و ستاره لهستانی خیلی زود هم به چهره ای محبوب تبدیل شده است. از سوی دیگر اوضاع اقتصادی بارسا که ویرانه بود، به لطف فروش دارایی های باشگاه توانسته شرایط بهتری پیدا کند. آیا در چنین وضعیتی، بازگشت مسی به بارسا منطقی است؟

خوان لاپورتا

خوان لاپورتا، رئیس بارسا، دو ماه پیش در چند مصاحبه و در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت مسی گفت:« امیدوارم و آرزو می کنم که داستان لیونل مسی و بارسلونا تمام نشده باشد. از لحاظ احساسی من نسبت به مسی احساس دِین می کنم. دوست دارم او به بارسا برگردد و فوتبالش را اینجا تمام کند.»

لیونل مسی اما به این اظهارنظر لاپورتا هیچ واکنش علنی نشان نداد. او سال قبل و دو ماه پس از جدایی از بارسلونا، در مصاحبه با اسپورت و در پاسخ به سوالی در مورد احتمال بازگشت به بارسا پس از پایان قراردادش با پی اس جی، واکنشی متفاوت نشان داده بود:«همیشه گفته ام که دوست دارد به بارسا برگردم و برای باشگاه نیروی مفیدی باشم. دوست دارم روزی مدیر فنی بارسا باشم و به باشگاهی که عاشقش هستم، کمک کنم. اگر امکانش باشد، دوست دارم برگردم.»

به عبارتی دیگر، لاپورتا و لیونل مسی هر دو یک خواسته دارند ولی در عمل نسبت به سال گذشته روابط بین این دو نفر، تیره و تار شده است. حالا اختلاف مسی با لاپورتا به بالاترین درجه خود رسیده است. لاپورتا نمی خواست مدیری لقب بگیرد که با او، مسی برای همیشه بارسا را ترک کرده است و به همین دلیل در کمپین انتخاباتی زمستان 2021 خود بارها گفت که به مسی پیشنهادی خواهد داد که رد نکند. او با همین وعده پیروز انتخابات شد.

گریه مسی برای خداحافظی از بارسلونا

پنج ماه بعد اما لیونل مسی در سالن کنفرانس نوکمپ با چشمانی گریان حاضر شد و از بارسلونا خداحافظی کرد. او در آن مراسم تلخ گفت:« هر کاری کردم در بارسا بمانم ولی نمی دانم باشگاه نیز حداکثر تلاشش را کرد یا خیر. حتی با درخواست باشگاه برای کاهش 50 درصد دستمزدم موافقت کرده بودم.»

چرا مسی نباید به بارسا برگردد؟

تاثیر اقتصادی بازگشت مسی بر بارسلونا

خوان لاپورتا سال گذشته از تصمیم باشگاه برای قطع همکاری با لیونل مسی دفاع کرد و گفت که باید 200 میلیون یورو از پرداختی به بازیکنان کم شود چرا که قوانین مالی یوفا را زیر پا گذاشته ایم. طبق قانون یوفا، حداکثر 70 درصد درآمدهای باشگاه باید صرف پرداخت دستمزدها شود اما در بارسا این رقم به 110 درصد رسیده است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باشگاه مهمتر از لیونل مسی و هر بازیکن دیگری است.

پکه و بوسکتس

اما مسی در بارسا چقدر دریافتی داشت؟ با احتساب دستمزد ثابت و پاداش ها، مسی سالانه 138 میلیون یورو از باشگاه دریافت می‌کرد. او بیشترین دستمزد را در بارسا می گرفت و به تنهایی نقش مهمی در نقض فرپلی مالی یوفا از سوی بارسلونا داشت. جدایی مسی اولین قدم باشگاه برای پاکسازی اقتصادی بود اما باشگاهی که می خواست از دستمزدهایش کم کند، از بودجه 560 میلیون یورو در ژوئن 2022 به 656 میلیون یورو در ماه اکتبر 2022 رسیده است. ضمن اینکه بارسا هنوز هم به مسی بدهی مالی دارد.

لواندوفسکی

بارسلونا در صورت بازگشت مسی چقدر به این بازیکن 36 ساله دستمزد خواهد داد؟ مسی دستمزد خود را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد تا وداعی آبرومند در باشگاه محبوبش داشته باشد؟ مسی درک خواهد کرد که نمی تواند بازیکنی باشد که بیشترین دریافتی را دارد و باید پایین تر از لواندوفسکی باشد؟ توجه داشته باشید که همین حالا سرخیو بوسکتس، جرارد پیکه و جوردی آلبا به تنهایی 200 میلیون یورو از بودجه دستمزد باشگاه را به خود اختصاص داده اند. قرارداد بوسکتس در پایان همین فصل تمام می شود و او قصد جدایی دارد ولی پیکه و آلبا تا 2024 قرارداد دارند.

گلزنی لواندوفسکی

تاثیر ورزشی بازگشت مسی

بارسلونا پس از یک سال بالاخره راه بازی بدون لیونل مسی را یاد گرفته است. فصل قبل بارسا بدون لیونل مسی در لیگ قهرمانان و سپس لیگ اروپا ناکام ماند. در لالیگا با اختلاف زیاد از رئال دوم شد و در سوپرکاپ اسپانیا و کوپا دل ری هم به جایی نرسید. فصلی بدون جام بدون لیونل مسی. حالا اما شرایط بارسا با هدایت ژاوی هرناندز و خریدهای تابستانی خوبی که داشته، کاملا متفاوت است. در تیم ژاوی همه حتی مهاجمان، بازیکنان حریف را پرس می کنند و در کارهای دفاعی مشارکت دارند. این در حالی است که لیونل مسی قبلا در بارسلونا نقش اول و آخر را در حملات تیم داشت ولی هنگامی که حریف توپ را در اختیار داشت، می توانست قدم بزند و استراحت کند. آیا ژاوی هم این اجازه را به او خواهد داد؟ مسی در سیستم ژاوی جایگاه مناسبی پیدا خواهد کرد؟ مسی می تواند در زمین قدم بزند در حالی که بازیکنان دیگر مشغول پرس کردن بازیکن مقابل خود هستند؟

ژاوی سر مربی بارسا

اگر ژاوی این اجازه را به مسی بدهد، لواندوفسکی عصبانی نخواهد شد؟ مسی قبول می کند در بارسا نیمکت‌نشین باشد یا هر نیمکت‌نشینی به معنای یک حاشیه جدید خواهد بود؟ ژاوی اکنون ترکیب اصلی خود را از حفظ است ولی با ورود مسی، شرایط تغییر خواهدکرد. مسی بزرگترین ضربه به کارهای دفاعی بارسلونا خواهد بود. در سوی دیگر اما مسی می تواند مثل قبل، طراح حملات تیم باشد حتی اگر دیگر همه توپ ها به او نرسد. مسی می تواند با قدرت، سرعت و تکنیک خود هر بازیکنی را از مقابل بر دارد و همین حالا در لیگ یک فرانسه بیشتر از هر بازیکنی دریبل موفق داشته است. اگر او در کارهای دفاعی یک مانع است، در حملات بارسا می تواند یک مهره موثر باشد.

تمرین مسی به همراه پیکه

تاثیر احساسی بازگشت مسی

اگر لیونل مسی به بارسا برگردد، مثل این است که یک نفر پس از ازدواج مجدد، به همسر سابق خود برگردد. مسی به بدترین شکل از بارسا رفت و بازگشت او بدون شک اثر روانی زیادی روی خودش و تیم خواهد گذاشت. البته که مسی مستحق این است که فوتبالش را در بارسا به اتمام برساند و آن خاطره تلخ جدایی سال گذشته را فراموش کند اما باید توجه داشت که مسی با دو بازیکن بارسلونا ارتباط خوبی ندارد و بازگشتش با استقبال آنها روبه‌رو نخواهد شد. مارک آندره تراشتگن و جرارد پیکه، دو بازیکنی هستند که قطعا از بازگشت مسی خوشحال نخواهند شد. تراشتگن در پیام خداحافظی خود برای مسی نوشته بود که علی رغم اختلاف نظرهایی که داشتیم، همیشه برای موفقیت بارسا تلاش کردیم. او چندی پیش مسی را در ترکیب ایده‌آل یازده نفره خود نیز قرار نداد. همچنین پس از جدایی مسی، نشریه ال پائیس فاش کرد که جرارد پیکه به مدیریت باشگاه پیشنهاد قطع همکاری با لیونل مسی را داده بود. به عبارتی بازگشت مسی به بارسلونا بر خلاف تصورات ساده و راحت نخواهد بود و او موانعی جدی را پیش رو دارد. شما چه فکر می کنید، بازگشت مسی به بارسا منطقی است؟

منبع: ال‌کنفیدنسیال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا